Laweta / tania laweta / autoholowanie


Laweta / tania laweta / autoholowanie

Laweta / tania laweta / autoholowanie

W przypadku awarii samochodu i niemożności dalszej, samodzielnej jazdy i w zależności od charakteru zdarzenia należy podjąć decyzję jak przetransportować swoje auto do miejsca docelowego. Jeśli nie doszło do poważnego wypadku, auto nie jest rozbite, a dystans do pokonania pozostaje stosunkowo niewielki, to kierowca może zdecydować się na samodzielne holowanie. Ta z pozoru prosta czynność wymaga jednak stosownej wiedzy i doświadczenia, gdyż kierowcy wciąż popełniają przy niej sporo błędów.

            Przede wszystkim główna odpowiedzialność ciąży na kierowcy pojazdu holującego. To on bowiem wprawia w ruch i nadaje kierunek prowadzonemu przez siebie i holowanemu autu. Nie tylko kierowca pojazdu holującego, ale także holowanego musi posiadać prawo jazdy, co wydaje się rzeczą oczywistą, podobnie jak jego trzeźwość. Zgodnie z Kodeksem Drogowym zabronione jest m.in. holowanie na autostradzie, holowanie więcej niż jednego pojazdu czy holowanie pojazdem z przyczepą.

            Często popełnianym błędem podczas holowanie jest używanie świateł awaryjnych. Zgodnie z prawem nie powinien używać ich ani pojazd holujący, ani holowany. W pojeździe holującym należy włączyć światła mijania. Kiedy dokucza nam jeszcze zła pogodna i pogorszona widoczność, to używamy świateł pozycyjnych. Połączenie między pojazdami musi być wykonane w ten sposób, by uniemożliwić niespodziewane rozdzielenie się pojazdów podczas holowania. Zaczepy linki holowniczej zaczepia się o hak czy uszy holownicze, a nie o wahacze lub zderzak. Hol może być sztywny lub miękki. W pierwszym przypadku odległość między autami nie powinna przekraczać trzech metrów, a w drugim odległość ta znajduje się w przedziale od czterech do sześciu metrów. Hol lub linka holująca winny być dodatkowo oznakowane żółtą lub czerwoną chorągiewką albo biało-czerwonymi pasami. Linkę holowniczą można nabyć praktycznie na każdej stacji benzynowej i jest to wydatek od 20 do 30 zł. Tego typu akcesoria nie są najwyższej jakości, ale na ogół wystarczą do spełnienia swojej roli. Pojazdy powinny być też prawidłowo oznaczone. Samochód holowany musi mieć zamontowany dobrze widoczny trójkąt ostrzegawczy. Często kierowcy umieszczają go wewnątrz pojazdu za tylną szybą. Prawidłowym sposobem jest jednak umieszczenie go na zewnątrz i po lewej stronie auta. Trójkąt może być ewentualnie zastąpiony tzw. kogutami wysyłającymi sygnały świetlne barwy żółtej.

            Rzeczą naturalną jest, że samochód holujący nie może posiadać wad uniemożliwiających legalne poruszanie się w ruchu drogowym. Pojazd holowany siłą rzeczy nie jest sprawny jednak ze względów bezpieczeństwa musi posiadać sprawne pewne systemy. Mowa zwłaszcza o hamulcach i układzie kierowniczym, bez których sterowanie nim byłoby niemożliwe, a holowanie przy pomocy linki albo taśmy holowniczej nieuchronnie skończyłoby się kolizją. Pojazdy holujące i holowanie obowiązują bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości. To maksymalnie 30 km/h na terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim. Holowanie wymaga odpowiedniej techniki jazdy – płynnej, spokojnej, bez nagłych zrywów i hamowań. Linka powinna być stale napięta, a sama jazda powinna odbywać się w miarę możliwości drogami o mniejszym natężeniu ruchu.

            Samodzielne holowanie auta, które uległo awarii jest opcją tańszą niż wzywanie pomocy drogowej. Musi to być jednak holowanie bezpieczne, aby oszczędność nie okazała się pozorna. Kiedy jednak mamy do pokonania większy dystans lub nie jesteśmy pewni czy holowanie na przykład przy pomocy znajomego zda egzamin, to wówczas warto jednak wezwać profesjonalną pomoc drogową, która szybko i bezpiecznie przewiezie uszkodzony samochód we wskazane miejsce.