Holowanie samochodów / Pomoc drogowa


Holowanie samochodów / Pomoc drogowa

Holowanie samochodów / Pomoc drogowa

Istotą pomocy drogowej jako działalności gospodarczej jest zabieranie z miejsca kolizji, wypadku lub awarii pojazdów mechanicznych oraz ich przewożenie albo holowanie. W zależności od decyzji podjętej przez właściciela transportowanego w ten sposób samochodu oraz stanu auta, jest ono przewożone do warsztatu mechanicznego, na prywatną posesję, parking czy szrot. Z usług pomocy drogowej korzystają zarówno klienci indywidualni, jak i firmy. W przypadku osób prywatnych i większości firm na ogół jest to sporadyczna współpraca wynikająca z nagłej potrzeby przewiezienia uszkodzonego lub zepsutego samochodu. Na co dzień zaś z pomocą drogową współpracują ubezpieczalnie oraz warsztaty samochodowe. Nierzadko holowanie samochodów jest też zlecane przez służby porządkowe czy policję, ale współpraca z tego typu organami wymaga wygrania stosownych przetargów.

            Do przewożenia pojazdów osobowych służy samochód laweta, a holowniki stosuje się przeważnie do transportu większych maszyn, jak ciągniki siodłowe, busy i autobusy. Lawety są standardowo wyposażone w najazdy i wyciągarki umożliwiające sprawny załadunek auta. Rozbite samochody często znajdują się w rowach, więc użycie wyciągarki okazuje się konieczne.

            W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia opisano dodatkowe warunki, które musi spełniać autolaweta. Pojazd pomocy drogowej, poza standardowym wyposażeniem jakie powinien posiadać każdy poruszający się w ruchu drogowym pojazd, musi mieć zainstalowane ostrzegawcze, żółte sygnały świetlne, a jego kabina lub nadwozie powinny być pomalowane na żółto albo posiadać odpowiedni żółty pasek. Poza tym części wystające na co najmniej metr poza obrys pojazdu mają mieć biało-czerwone pasy lub światło barwy białej z przodu samochodu albo barwy czerwonej widoczne z tyłu pojazdu. Nadwozie musi być oczywiście przystosowane technicznie do przewozu pojazdów mechanicznych lub być wyposażone w hol miękki.

            Dobrze, gdy autolaweta posiada też miejsce dla pasażera. Zdarza się bowiem, że kierowca rozbitego samochodu nie dysponuje autem zastępczym ani innym transportem, a chciałby dojechać na przykład do warsztatu. Część firm zajmujących się pomocą drogową posiada też parking strzeżony, na którym na życzenie klienta zostawia jego samochodów na określony czas. Ponadto na tego typu parkingi trafiają nieraz auta, których przewóz zleciła policja albo inne służby.

            Pomoc drogowa to jednak nie tylko transport poważnie uszkodzonych lub rozbitych pojazdów. Niekiedy awaria jest na tyle niewielka, że można uporać się z nią na miejscu i nie ma potrzeby ładowania auta na lawetę. Pomoc drogowa może więc świadczyć usługi na przykład wymiany kół czy opon, odpalenia silnika albo dowozu sprawnego akumulatora.

            Zasadniczo świadczenie usług pomocy drogowej nie wymaga uzyskiwania koncesji, ale przedsiębiorca musi dysponować zaświadczeniem na przewozy drogowe na potrzeby własne, a jeśli  świadczy także innego rodzaju usługi, to również zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.